Overslaan naar inhoud

Yes, we did it !

18/08/2021 Margot 4 minuten

Dit kan toch niet waar zijn! De diagnose van borstkanker veranderde mijn wereld compleet. Maar met mijn 'je staat ervoor en moet erdoor' mentaliteit ben ik moedig aan mijn behandelingen gestart. Het was een periode met veel ups en downs, maar gelukkig kon ik rekenen op de kennis en hulp van mensen uit mijn omgeving. Zo vernam ik ook hoe belangrijk voeding is tijdens en na de verschillende behandelingen. Onmisbare informatie die ik graag met jullie wil delen. 

Yes, we did it !

Vrij snel na mijn diagnose is mijn linker borst en zijn ook de klieren in mijn linker oksel verwijderd, gevolgd door chemotherapie, radiotherapie en hormoontherapie.

Ik had aanvankelijk weinig nevenwerkingen van de chemotherapie, buiten de gekende misselijkheid, smaakverlies en een vreemde metaalsmaak waardoor ik steeds minder at. Hierdoor was ik op enkele weken tijd meer dan 6 kilo afgevallen. Aanvankelijk lachte ik dit weg, ik kon tenslotte wel wat gewicht missen. Je bent daar ook totaal niet mee bezig tijdens die periode. Het was uiteindelijk mijn apotheker die mij hierover aansprak: Ik was teveel gewicht verloren op een korte periode en daardoor sterk verzwakt, moe en futloos! Ben haar nog altijd dankbaar om mij hierop attent te maken.

Zo heb ik Fresubin leren kennen, al was ik in het begin terughoudend. Ik had tenslotte totaal geen eetlust meer. Hoe gaat dit weer smaken? Maar gelukkig zijn die drankjes lekker en makkelijk te drinken. Hierdoor kon ik mijn gewichtsverlies afremmen, mijn gewicht bleef stabiel. Ik voelde mij ook veel minder moe. 

Nadien tijdens de radiotherapie bleef eten voor mij erg moeizaam omdat mijn slokdarm dan weer geïrriteerd raakte, ook tijdens deze periode ben ik Fresubin blijven gebruiken. 

Ik hoop dat mijn getuigenis andere lotgenoten kan helpen. 

Alvast veel sterkte gewenst.

Margot

 

Uit respect voor de privacy van de getuige is het beeld op haar vraag gewijzigd.